Moje 30 minut z MGS V: Ground Zeroes

Nigdy nie lubiłem się z serią Metal Gear Solid. W pierwszej części na PSXa doszedłem do walki z Ocelot. Potem, kiedy byłem nieco starszym i lepszym graczem, niewiele dalej w The Twin Snakes na GameCubie. Pomyślałem, że teraz może będzie inaczej. Oto zapis moich pierwszych 30 minut z grą.

Od MGSa chyba zawsze odrzucało mnie to, że nie rozumiałem do końca zasad, jakimi rządzi się rozgrywka. Nigdy nie potrafiłem przewidzieć, czym przykuję uwagę strażników, a czym nie, przez gra wydawała mi się losowa i umowna. Szczególnie ta umowność mogła być winą ówczesnych sprzętów, teraz była szansa na więcej realizmu. Niestety, mój pierwszy kontakt z grą nie napawa mnie optymizmem.

Większość z moich pierwszych i na razie jedynych 30 minut z MGS V to oczywiście intro, w klasycznym stylu Kojimy. Całkiem fajne, choć absolutnie nic nie mówią mi padające w trakcie nazwy. Plus widziałem je już wcześniej całe w sieci, bodajże przy pierwszym pokazie gry. Ale nic tam spoko jest. Choć dziwne, że Skull Face łazi cały czasu po deszczu z gołą czachą, a kiedy wsiada do helikoptera to zakłada kapelusz. Kojima logic!

30 minut z mgs 5

No nic, gramy. Gra mówi mi, żeby sprawdzić sobie w opcjach sterowanie. Z racji braku doświadczenia z serią, chętnie to robię i… zacinam grę. Ponieważ kontrolsy nie znajdują się w menu gry, jak Bóg przykazał, tylko w necie, z którym musi połączyć się konsola. A że akurat coś mi wi-fi zaszwankowało w domu, to była zjebka.

Nie poznałem sterowanie, więc kiedy zakradłem się za plecy pierwszego strażnika, ten mnie usłyszał zanim dowiedziałem się, co wcisnąć. Restart. Za drugim razem poszło mi już lepiej. Wspiąłem się na wieżyczkę strzelniczą i zdjąłem po cichu przeciwnika. Niestety schodząc byłem nieuważny i zauważył mnie jego kumpel.

O, checkpoint – pomyślałem, kiedy po restarcie odrodziłem się tu przy furtce, już po zejście z wieżyczki. Postąpiłem kilka kroków i… alarm. Zauważył mnie koleś z wieży, który, jak się okazało, się odrodził. Trzecie podejście: strażnik załatwiony, wkradłem się niepostrzeżenie do obozu. Jedzie ciężarówka, więc chowam się za najbliższą osłoną, która wygląda, jakby właśnie po to tam stała. Chuja tam. Ciężarówka podjeżdża, żołnierze wyskakują z szoferki, wszczynają alarm i zaczynają strzelać.

30 minut z mgs v

Więcej grać tego dnia sił już nie miałem. Absolutnie nie czaję, jakimi zasadami rządzi się rozgrywka. Nie mam pojęcia, czy mam być uważny i kreatywny. Czy może mam przechodzić metodą prób i błędów, jak Dragon’s Lair. Z niewiedzy rodzi się frustracja.

Jeśli kiedyś się z seria przeproszę, to jeszcze nie dzisiaj.

2 thoughts on “Moje 30 minut z MGS V: Ground Zeroes

  1. „Skull Face łazi cały czasu po deszczu z gołą czachą, a kiedy wsiada do helikoptera to zakłada kapelusz. Kojima logic!
    Takich rzeczy w całej serii jest mnóstwo. Jest ich aż tyle, że ja używam tego stwierdzenia kiedy chcę dać jasno do zrozumienia, że coś jest niewyobrażalnie głupie.

    Od razu widać, że nie miałeś do czynienia z serią. Nawet nie trzeba było czytać wstępu żeby się o tym dowiedzieć. Oczywiście potrzeba trochę wyrozumiałości. To jest gra więc pewne umowności występują. Nic z tym nie zrobisz i trzeba do tego przywyknąć.

    Opisanych przez Ciebie błędów (respawn unieszkodliwionego przeciwnika, zawias konsoli) nie miałem co nie znaczy, że nie występują.

    W tej części jak nigdy używałem binoculars. Nie tylko do markowania przeciwników ale przede wszystkim do sprawdzania gdzie kierują wzrok. Nie powiem, że przeszedłem grę z zamkniętymi oczami ale nie miałem żadnych problemów z przejściem misji po cichu. Dla mnie przejście misji bez alarmu to żaden wyczyn ale z serią mam do czynienia od samego początku. Schody pojawiły się dopiero podczas zdobywania Ski. Tutaj już trzeba się bardziej postarać i wykazać refleksem, wiedzą o „ścieżkach” wrogów oraz odrobiną szczęścia.

    Nikt Cię nie zmusza do przejścia gry bez alarmu. Uważam, że skoro nie grałeś w poprzednie gry to przejście jej po cichu może po prostu Cię przerastać (broń boże nie wchodzę Ci na ambicję ;)) i może po prostu spróbuj się schować. Przeczekaj alarm i wykonaj podstawowe cele. Gdy już wsiąkniesz w gameplay MGS (opanowanie sterowania to wymóg niezbędny do nie wywołania alarmu) może spróbuj przejść misję bez zabijania, potem bez alarmu a na końcu wykręć jakiś zajebisty czas.

    Gdybyś jednak cały czas się frustrował to odpuść grę. Szkoda czasu na powtarzanie czegoś w kółko.

    Mam jednak nadzieję, że temat MGS jeszcze powróci na tego bloga. Oby w pozytywniejszym świetle :)

  2. „Od MGSa chyba zawsze odrzucało mnie to, że nie rozumiałem do końca zasad, jakimi rządzi się rozgrywka.”

    O, to to. :)
    Zawsze się gryzłem z MGSami i byłem na siebie zły, że po prostu nie czaję tej gry, a przecież to taki klasyk. Jak patrze na powyższe screeny to przyznam, że wygląda to intrygująco.
    Niestety wiadomo jak będzie, nie ogarnę tej gry. Nie czumam tej kaki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>