Flażolet, jako sposób uzyskiwania dźwięku
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Flażolet, jako sposób uzyskiwania dźwięku

Jednym ze sposobem uzyskiwania ściśle określonych dźwięków na przykład z instrumentów strunowych (gitara). Polega to na tym, iż jednak składowa harmoniczna osiąga zdecydowaną dominację nad innymi, zwłaszcza w kwestii tonu podstawowego. W przypadku instrumentów strunowych, takich jak na przykład skrzypce, wiolonczela – instrumenty smyczkowe, gitara, gitara basowa – instrumenty szarpane, sprawa jest dość prosta. Aby uzyskać w nich flażolet należy lekko przyłożyć palec w miejscu gdzie znajdują się punkty węzłowe strony, czyli w połowie (dwunasty próg), jednej trzeciej (siódmy próg), jednej czwartej (piąty próg), jednej piątej, dwóch piątych, jednej szóstej długości struny.

Następnie należy je pobudzić do drgań poprzez szarpnięcie (uderzenie w pobliżu mostka) bądź też przeciągnięcie smyczka. Warto też wiedzieć, iż każdy flażolet ma inną nazwę pochodzącą od interwałów uzyskiwanych przez skrócenie struny w określonym punkcie. I tak, flażolet uzyskiwany w połowie długości struny nazywany jest flażoletem oktawy, w jednej trzeciej – flażolet kwinty, w jednej czwartej – flażolet kwarty, w jednej piątej – flażolet wielkiej tercji, w dwóch piątych – flażolet wielkiej seksty, w jednej szóstej – flażolet małej tercji.